torsdag 26 juli 2012

Retro eller Vintage?


Visste ni att man kan kalla sig för retrofil om man är intresserad av det som är retro. 
Eller att nya saker som tillverkats i till exempel femtiotalsstil kallas för Repro.


Lovis dojja, storlek 33. Italiensk sko av
märket "Creazioni"
Helt i läder först, nu omsulad.
Jag har varit förvirrad över begreppen en tid. Vad är egentligen Retro och vad är Vintage?
I pressen stöter man på ordet vintage allt oftare, särskilt när det gäller kläder.
På Wikipedia läser jag att begreppet vintage främst syftar på äldre varor av god kvalite.
De ska vara äldre än tjugofem år.
Om ett klädesplagg jag hittar på rödakorsets second hand är fyrtio år gammalt, men tillverkat för Konsum är det sålunda ett retroplagg jag har framför mig. Är det någon sorts HauteCouture eller av bättre märke, så kan man vara säker på att etiketten ska vara vintage.

Skor Soft classic. en gång i tiden köpta hos Konsum.
Svensk tillverkning.
Ha det så bra allihop tills vi hörs igen/T

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retro
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar